Sunday, September 13, 2009

~KaD GhaYe~


Kad raye

Cakap pasal kad raye nie aku teringat satu citer yang baru saje berlaku…. Cerita begini, satu malam tue lepas aku gie solat terawih kat surau bawah tue, aku pun belek-belek lah semua kad raye yang aku baru jerk beli tengahhari tadi. Aku pun mula lah berpikir, em nak bagi yang mana satu untuk kawan-kawan aku kan… Untuk abang ngan family kat kampong kompem aku beli yang lain kan… Dalam aku sibuk berfikir dengan bersungguh-sungguhnya,tetiba aku tedengar suara.

Insan bersuara : “Emm nak hantar kad raye kat kawan kiter kat oversea la kak aien…”

Aku : “ dah tue hantar lah.. Bukan selalu pun kiter hantar kad raye macam ni kan…”

Insan bersuara: “ tapi kita tak reti nak hantar macam mane”

Mula-mula aku ingat dia cakap tak tau hantar tue sebab dia tak tau alamat frenz dia yang kat oversea tue, tapi rupanye anggapan aku salah…

Aku : “tak tau ape? Alamat dia ker? Mintak lah kat dia..”

Insan bersuara : “bukan alamat dia lah… tapi tak tau nak post kad raye tue macam mane… kiter tak pernah pos surat… selalu mama yang pos, kiter tunggu dalam kete jerk.. malas nak amik tau”

Aku cume tersenyum jerk… dalam aku tersenyum tue aku terpikir macam lah perjalanan hidup insan bersuara nie. Sampai pos surat pun tak tau… Sangat dasyat lah pada aku… yelah kan, kalau di pikir secara logic, bukan susah sangat pun pos surat tue. Gie beli kad raye, than bubuh setem kat sampul surat dia, pastu tulis lah alamat tempat yang kietr nak hantar surat tue, pastu masuk dalam tong dia ikut tempat kiter nak pos, luar Negara atau tempatan. Nak cakap kena jalan kaki gie post office yang menyebabkan dia tak tau nak pos surat, tak mungkin sebab dia ada kete dah… Entah lah… Mungkin insan bersuara nie terlalu bergantung pada orang sampai macam nie sekali jadinya.. Kalau tak tau nak guna internet tu aku ley lah terima lagi sebab benda nie teknologi baru (baru ke?? Rase budak sekolah rendah pun dah kencang main internet), tapi nie pos surat jerk…. Cara tradisi sebelum wujudnye teknologi seperti sekarang ni. Aku pun terpikir, agak-agaknye kan macam mane lah kalau dia dah kawin esok, suami lak suro tolong bayarkan bil air, bil api, bil internet, bil astro, dan macam-macam bil kat post office…. Korang agak-agak kan ape lah yang insan bersuara ni buat??? Aku karap dia dah matang ketika suami dia suro tu… Dia kena belajar benda nie, walaupun kadang kala kiter rase benda nie remeh… Kalau dia tak nak belajar mati lah dia, kalau keje nanti… emmm =)

No comments: